Educatorii „de la egal la egal” în instruirea pentru prevenirea infectării cu virusul HIV  

Posted by Natalia in

În cadrul decadei, 10 – 20 noiembrie, 2011, în contextul sărbătoririi Zilei Naţionale a Tineretului, în gimnaziul Izbişte au avut loc activităţi de instruire a elevilor cu educatori „de la egal la egal”.



Membrii Consiliului Local de Tineri: Doina Andreev, Diana Stoica şi Eugen Sprincean, împreună cu alţi trei membri voluntari: Mihaela Verdeş, Irina Verdeş (VIIª) şi Irina Verdeş (VIIIª) au beneficiat de instruire în cadrul proiectului „Iniţiative creative ale tinerilor pentru prevenirea HIV/SIDA”, susţinut de CRT „UNIT” din Criuleni. La trainingurile organizate de CRT educatorii „de la egal la egal” au acumulat cunoştinţe referitor la căile de transmitere a virusului HIV, metodele de prevenire a infectării şi despre mijloacele de protecţie. În plus au învăţat cum să se comporte cu bolnavii de SIDA şi cum să le ofere sprijin celor ce au nevoie de el. De asemenea au învăţat, pe paşi, care sunt părţile componente ale unui training privitor la instruirea colegilor în vederea prevenirii infectării cu virusul HIV.


Astfel, „educatorii de la egal la egal” au desfăşurat trei activităţi de instruire la care au participat circa 60 de elevi din clasele a VIII – a IX-a. Ca suport didactic şi informaţional le-au servit proiectul desfăşurării trainingului, elaborat de specialiştii centrului „UNIT”, ghidul elevului „Nouă ne pasă” ce conţine informaţii referitor la subiect şi broşura cu comicsuri, în care au fost publicate benzile desenate de către tinerii pictori din raion. Comicsurile conţin subiecte referitoare la infectarea cu virusul HIV, căile de prevenire a infectării, comportamente umane vis-a-vis de cei bolnavi. Ne putem mîndri cu faptul că a fost apreciat talentul elevei clasei a IX-a – Andreev Doina, care a desenat benzile „Fii atent la relaţii” ce şi-a găsit locul în această broşură.


Este de menţionat că instruirea elevilor „de la egal la egal” este o noutate pentru elevii din gimnaziu. Însă s-a dovedit că aceştia s-au simţit bine şi au fost activi la trainingurile desfăşurate de colegii lor. Prin sarcinile de lucru propuse au reuşit să motiveze elevii spre a fi interesaţi de problema în cauză, deşi au cunoştinţe din cadrul orelor de educaţie pentru sănătate. Din arsenalul metodelor de predare tinerii au plasat accent pe joc, discuţii în grup, jocul de rol, ceea ce a favorizat implicarea activă a tuturor participanţilor la instruire.
Elevii au studiat în baza comicsurilor „Un pas mic”, „Sally” şi au identificat comportamentele riscante care supun unor pericole mari sănătatea şi viaţa omului. Au menţionat că injectarea drogurilor, consumul de alcool, relaţiile de „prietenie” cu persoane dubioase, necunoscute – duc spre pericolul de a fi infectaţi cu virusul HIV. Elevii au ştiut, înscenînd comicsurile, să modeleze situaţii, în aşa fel, încît să evite comportamentele riscante, prin urmare evitînd ceea ce este mai grav – infectarea cu virusul HIV, îmbolnăvirea de SIDA.
În final au făcut faţă întrebărilor provocatoare din partea moderatorilor: „Ce diferenţă este între virusul HIV şi boala SIDA?”; „Poate fi tratat om bolnav de SIDA?”
Aristotel spunea că „Egalitatea este sufletul prieteniei”. În cazul elevilor din gimnaziul Izbişte acest lucru s-a confirmat prin realizarea cu succes a trainingurilor din cadrul proiectului „Iniţiative creative ale tinerilor pentru prevenirea HIV/SIDA” în care elevii-educatori au fost egali cu elevii din clasele instruite, desfăşurînd activităţile într-o atmosferă de prietenie.


P.S.
Fetele au spus ca s-au bucurat nespus că au avut ocazia de a aplica în practică cunoştinţele acumulate de la centru UNIT despre HIV/ SIDA. „Ne-am făcut concluzie că nu este uşor să fii educator de la egal la egal. La început de training am avut emoţii în faţa colegilor noştri. Am încercat ca pe parcursul activităţilor să nu se simtă relaţia dintre profesor – elev, dar în discuţiile noastre să fie o relaţie de prietenie.

This entry was posted on суббота, 26 ноября 2011 г. at 06:35 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 коммент.

Отправить комментарий